”Rækkevidden bliver hele tiden bedre og bedre, så vi skifter varevognene i samme takt”

Hos E.ONs mangeårige installationspartner, GodEnergi, kører 30 % af flådebilerne på el. De skifter varevognene ud, efterhånden som el-varevognene på markedet opfylder firmaets kørebehov. 

Sammen med GodEnergi har E.ON sat flere tusindvis af ladebokse og ladestandere op – hos private, ved virksomheder og i vores offentlige netværk. Vi leverer opladning til alle former for køretøjer på el med mindst fire hjul: varevogne, busser, lastbiler, taxier og personbiler. Nu er rækkevidden så god i både varevogne og lastbiler, at langt mere kommerciel transport kan skifte til el. Men hvordan får en virksomhed med installatører, der kører ud til kunderne, hverdagen til at hænge sammen i kassevogne på el?

”Vi skal ned på at lade 500 km ekstra på et kvarter, så er der ikke flere barrierer tilbage ved at køre elbil, men indtil da har vi brug for smarte løsninger” forklarer Jan Darville, GodEnergis stifter og ejer. Han står i spidsen for de fleste installationer af ladebokse for E.ON. Det gælder både ladebokse i garageporten hos private, men også de store, lynhurtige ladefelter hos bus- og taxiselskaber. Og alt derimellem.

Firmaet sætter en ære i at lave pæne, sikre installationer. ”Det skal ikke være ærgerligt at blive elbilist, så vi laver pæne installationer, som også holder til de næste mange elbiler, ejeren skal have,” fortæller Jan Darville og fortsætter: ”Vi kan ikke bygge grimt – der skal være plads til kvalitet.”

Ladestanderen eller ladeboksen er det synlige resultat, men det er alt det forudgående arbejde, som afgør, hvor stor glæde installationen giver i hverdagen. Derfor lægger GodEnergi stor vægt på rådgivningen, før de går i gang i gang med installationen.

Opladning derhjemme og lokale opgaver
Det kræver sin batterikapacitet at sende en fuldlastet varevogn med trailer ud på motorvejen og tværs over landet. Der er teknikken desværre ikke helt endnu, derfor har GodEnergi stadig varevogne på diesel. Jan Darville forklarer:

”Der er masser af fordele ved at køre el-varevogne: Medarbejderen får en kvik, lydløs og behagelig bil at køre i. Men el-varevogne har sine begrænsninger, og derfor kan vi ikke skifte hele flåden, selvom vi ville. Elbilerne kræver, at vores medarbejdere har ladeboks derhjemme, bor i nærheden af offentlige ladere eller kan lade fast ude ved de virksomheder, som vi arbejder hos. Vores varevogne er altid fulde af værktøj og materialer, som teknikerne skal kunne komme til, så når vi er ude på opgaver, kan de ikke bare holde ved en offentlig ladestander, som ligger 800 m væk. Men hvis de har en ladestander derhjemme eller kan lade tæt på hjemmet og har flest lokale opgaver, så fungerer det virkelig. Vi har selvfølgelig også en ladestander ved virksomheden.”

Skattefri ladeboks
Virksomheder kan faktisk sætte en ladestander op hos sine medarbejdere, uden at medarbejderne bliver beskattede af det. Og med et E.ON-abonnement får de ansatte automatisk elafgiftsreduktion for de kWh, de bruger på opladning derhjemme. E.ON tager også hånd om administrationen, så virksomheden ikke får ekstra papirarbejde.

Grønne leverandører behøver grøn opladning
”Vi laver jo installationer overalt og håber, at flere firmaer får flåden over på el. En god måde at få flere håndværkere og teknikere over i el-kassevogne ville være at sætte ladestandere op hos grossister. Alle de steder, vi henter materiale, ville vi kunne lade op i de ti minutter, det tager at handle. Det ville være ideelt. Det er også oplagt, at virksomheder, der gerne vil have grønne leverandører, sørger for opladning til de leverandører,” forklarer Jan Darville, der om nogen har fingeren på ladestandernes puls.

”Og så mangler vi bare nogle flere parkeringspladser med ladestander i byerne, som er dedikerede til håndværkere, så burde alle barrierer være fjernede,” afslutter Jan Darville, GodEnergi.

Fakta om GodEnergi:

  • EONs faste installationspartner.
  • 26 medarbejdere inklusive indehaver, Jan Darville
  • Dækker hele Danmark fra firmaets adresse i Gladsaxe.
  • 30 % af firmaets kassevogne kører på el.
  • Privat kører indehaver Jan Darville selvfølgelig også i elbil.

GodEnergi installerer også opladning til elbusser, taxiselskaber og store ladefelter hos virksomheder og er i gang med flere store projekter rundt omkring i Danmark.

Læs mere om GodEnergi på godenergi.nu