Nordens største ladehub ligger i København
400 eltaxier i døgnet kan få lynhurtig opladning, og presset på byens hurtigladere aftager.
200 eltaxier tilsluttet Dantaxi slipper nu for spildtid - for jagten på en ledig ladestander er ovre. Med ladehubben i Københavns sydvestkvarter kan op til 400 taxier i døgnet lade op, og det dækker en betydelig del af Dantaxis nuværende behov i København.
”Det er den allernyeste opladeteknologi, som eltaxierne får adgang til. De fem lynladere kan lade op til ti taxier ad gangen. Lynladere er den absolut hurtigste opladning på markedet, og er derfor særligt vigtig for hyrevogne, fordi de ikke holder stille i længere perioder, som privatbiler gør. Lynladerne kan lade op til 300 kW, og derfor vil alle elbiler kunne lade op med den maksimale hastighed, som bilernes batteri er gearet til,” forklarer Pär Möller, Head of eMobility Nordic i E.ON.
København bliver eltaxi-by
For københavnerne bliver det fremover nemmere at praje en fuld opladet eltaxi. De fleste af byens eltaxier er tilsluttet Dantaxi, og blandt chaufførerne er problemerne med at finde en ledig ladestander efterhånden vokset sig så stort, at kapaciteten på de efterspurgte nul-emissionskøretøjer ikke kan udnyttes fuldt ud. Det forklarer Dantaxis kommercielle direktør Vibeke Wolfsberg, der har store forventninger til partnerskabet med E.ON, som hun mener, kommer byens borgere til gode:
”Vi har brugt alt for meget spildtid på at jage ledig strøm. Vores vogne cirkulerer ofte længe rundt for at finde en opladningsmulighed. Det går dels ud over kunder, men også de private elbil-ejere, der synes, at eltaxierne efterhånden fylder lige vel meget ved de offentlige ladestanderne. Partnerskabet vil være til stor fordel for københavnerne, nærmiljøet og taxichaufførerne."
8 gange bedre for miljøet
”En taxi kører cirka otte gange så meget som en privatbil – omkring 20 timer i døgnet. Derfor er den miljømæssige gevinst otte gange større, når taxier skifter til el. Det er selvfølgelig det vigtigste, men en central sidegevinst er, at vi samtidig bekæmper luftforurening i byerne, når vi får transporten over på el,” uddyber Pär Möller, Head of eMobility Nordic i E.ON.
Ladehubben er strategisk placeret i Københavns Sydhavn, så det både er i nærheden af centrum og tæt på motorvejen til Kastrup Lufthavn.
Dantaxi-vognmanden Frank Høiberg kører i en Hyundai Kona, som har nok batterikapacitet til at køre en hel vagt på en opladning: ”Ladehubben er god at have i baghånden, så man ikke riskerer at skulle sige nej til en længere tur, fordi man ikke har nok strøm.” Han uddyber: ”Jeg lader mest op til 80 % - det sparer jeg meget tid på, fordi opladning fra 80 % til 100 % går langsommere.”
’Jeg skal aldrig tilbage på diesel’
Johnny Palle Mathiasen er vognmand og kører i en Kia e-Soul. Han har egen ladeboks og lader mest op derhjemme. Derfor kommer han primært til at bruge den nye ladehub som en back-up, hvor han kan få 200 km ekstra kørsel på omkring 20-25 minutter. Hans bils batteri kan ikke modtage så store mængder strøm så hurtigt, så han kan ikke udnytte lynladernes hastighed fuldt ud.
Johnny har kørt eltaxi siden 2020 og fremhæver fordelene: ”Man bliver foretrukket til ture, fordi mange af de store virksomheder har en policy om, at de kun kører eltaxi. Man har også et bredere udvalg af holdepladser. Jeg skal aldrig tilbage på diesel. Der er mindre service på en elbil, og det er skønt, at man han holde med motoren tændt, når man venter - uden at genere nogen.”
Sidste dieseltaxi i garage i 2025
Vibeke Wolfsberg, kommerciel direktør i Dantaxi, vurderer, at Danhub-konceptet vil betyde et boost i antallet af eltaxier i Danmarks hovedstad, og hun regner med, at Dantaxi kører deres sidste dieselbil i København i garage allerede i 2025:
"En eltaxi giver flere kunder og lavere driftsomkostninger, men mange har været tilbageholdende netop på grund af manglen på ladestandere. Vurderingen er, at dette initiativ vil være hovedårsagen til, at 200 nye eltaxier kommer på gaden i København inden sommeren 2022, og antallet af dieseltaxier falder tilsvarende. For vores vedkommende kan dielseltaxien i København være forsvundet helt ud af gadebilledet om fire år," afslutter Vibeke Wolfsberg.

Danhub – Powered by E.ON
Helt nyt ladehub til Dantaxi i København
- 5 lynladere
- Lader op til 300 kW
- Lader 10 biler ad gangen
- Lader op til 400 biler i døgnet
- Dedikeret til Dantaxis chauffører
- Installeret på Bådehavnsgade 42, 2450 København