Hvordan lader vi 1 million elbiler op? Med lynladere og hjemmeladere

Bare i Danmark får vi ifølge prognoserne 1 million personbiler på el i 2030. Det vil kræve langt flere ladestandere at dække behovet for opladning – især lynladere. Men hvorfor er lynladning så dyrt?

Ifølge DTU og Dansk Elbil Alliances analyse fra november 2019 får vi mellem 1 og 1,3 millioner elbiler i 2030. Det er ud af en total på 3,3 millioner personbiler. Undersøgelsen fokuserer på hvilken ladeinfrastruktur, der skal til for at understøtte ladebehovet i 2030. Og her spiller lynladere en central rolle. For selvom batterikapaciteten på elbiler bliver bedre fremover, så får vi stadig brug for opladning på farten, når vi skal krydse landet i elbil eller ikke har mulighed for at lade op hjemme.

Hjemmeladning er som et hjemmelavet måltid
Hjemmeladning dækker de allerfleste danskeres daglige kørsel på 45,5 kilometer i gennemsnit. Hjemmeladning er nemt og bekvemt. Og billigst, men det tager tid. Det er dog sjældent et problem for bilejerne, fordi bilen lader i løbet af natten, og man står op til et fuldt batteri. Det samme gælder for normalladere eller byladere med en max. effekt på 22 kW – det tager tid, men er den mest økonomiske løsning for elbilister.

Opladning derhjemme og på byladere kan sammenlignes med et hjemmelavet måltid. I den modsatte ende har vi gourmet. Det er lynladere.

Lynladere er gourmet
Lynladere kræver store mængder strøm, omkostningen ved tilslutning til elnettet er højere og teknologien i ladestanderne er mere avanceret. Derfor koster det i de fleste tilfælde ekstra at lade på lynladere. Og det er kun noget, man gør en gang imellem – præcis som at spise på gourmetrestaurant. En lynlader koster mellem 800.000 og 1.800.000 kr. at etablere. En normallader ligger på mellem 10.000 og 30.000 kr.

Bilens batteri bestemmer, hvor hurtigt den lader op
Alle elbiler kan i princippet lade op på en lynlader, men det er kun biler, der kan lade med over 50 kW, der får hurtigere opladning på en lynlader. Alle andre elbiler får lige så hurtig opladning på en hurtiglader. Det er nemlig altid ladekapaciteten på elbilens batteri, der afgør, hvor hurtigt den kan lade. Fremover kommer de fleste nye elbiler dog til at kunne lynlade.

Hurtigladere dækker behovet i byerne
Offentlige hurtigladere i større byer er mellemvejen. De er som et take-away måltid. De leverer hurtig opladning og er bekvemt for byboer eller taxier, der har ikke har en hjemmelader eller ikke har tid til lade bilen natten over. Hurtigladere har også langt højre omkostninger at etablere og er derfor dyrere at lade på end hjemmeladere.

88 % kan lade op ved bopælen
De færreste bilister i Danmark kører over 200 km om dagen og har brug for lynladere, derfor vil de fleste kunne klare sig med opladning derhjemme. 68 % af danske bilister kan parkere sin bil på egen grund og har derfor mulighed for at sætte en ladeboks op. Yderligere 20 % parkerer på en privat p-plads i nærheden af deres ejendom og kan altså med velvilje fra fx boligforeningen eller ændrede regler også få sat ladestandere op. Kun 12 % parkerer ved fortovskant eller lignende. Derfor vil hjemmeladning også i fremtiden klare størstedelen af behovet for opladning i Danmark. Dog viser tallene lige nu, at byboere er hurtigere end villaejere til at skifte til elbil, derfor kommer opladning på arbejdspladsen fremover til at spille en central rolle.

Flere skal kunne lade op i arbejdstiden
57 % af bilers parkeringstid, som ikke er på hjemmeadressen, foregår ved arbejdspladsen. Lige knapt syv timer holder bilen i gennemsnit stille i arbejdstiden, derfor kommer ladestandere ved virksomheder til at være vigtige for at aflaste det offentlig ladenetværk, når vi får flere elbiler i fremtiden. ”Lige nu oplever vi den positive udvikling, at flere og flere virksomheder får sat vores ladestandere op på deres p-pladser. Det er helt centralt for at få flere over i elbil, fordi det åbner for to grupper, som ellers ikke skifter til elbil: de, der ikke kan lade hjemme, og de, der har så langt til arbejde, at de skal kunne lade op både hjemme og på arbejdspladsen,” afrunder Hanne Langseth Nilsson, E.ONs Head of Communication, Marketing and Customer Care. 

Kilde: ´Sådan skaber Danmark grøn infrastruktur til én million elbiler.´ Analyse og anbefalinger fra DEA og DTU, november 2019.

4 typer af ladestandere
Effekt, hastighed, pris

Hjemmeladning 
Effekt: 3,7 - 22 kW
Max. ladehastighed: 11-110 km/time
Pris: 10.000 - 30.000 kr.

Kantstensladning
Effekt: 3,7 - 22 kW
Max. ladehastighed: 11-110 km/time
Pris 23.000 - 70.000 kr.

Hurtigladning
Effekt: 50 - 150 kW
Max. ladehastighed: 250-750 km/time
Pris: 350.000 - 1.000.000 kr.

Lynladning
Effekt: 150 - 350 kW
Max. ladehastighed: 750-1.750 km/time
Pris: 800.000 - 1.800.000 kr.

Totalprisen omfatter stander, installation og tilslutningsbidrag.

Kilde:
´Sådan skaber Danmark grøn infrastruktur til én million elbiler.´ Analyse og anbefalinger fra DEA og DTU, november 2019. God Energi, ABB og Clever. Kantstensladning er baseret på E.ONs egne tal.