Et job som teknisk chef hos E.ON byder på e-Mobility og elbiler - E.ON
apartment up_arrowboka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook rorligt_icon copygoogle_plushouse Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization

MIT JOB

Elbilteknologi skal være brugervenlig

Teknologi er ikke noget værd, hvis ikke brugeren efterspørger den

Det er i korte træk sådan, Torben Fog ser på det. Som teknisk chef for E.ONs afdeling for e-Mobility og med en ingeniørbaggrund er det nemt at falde i en grøft, hvor teknologien bliver vigtigere end brugerne. Men ikke for Torben Fog.

Det er løsningen som helhed, der er interessant for brugeren, ikke hardwaren.

Dette siger den tekniske chef, der er ansvarlig for udvikling og implementering af de tekniske løsninger, E.ON laver til elbillister. For eksempel er han manden bag E.ONs nye app, der hjælper alle, der kører elbil, til hurtigt at finde den nærmeste ladestander og se, om den er ledig eller måske ude af drift. App’en indeholder samtlige ladepunkter i Danmark, og man kan enten søge på en adresse eller få vist den nærmeste stander inden for en radius af 20 kilometer.

Testversionen af app’en blev frigivet i sommeren 2015 og viser også stiktyperne på de forskellige ladepunkter, så man ikke kører forgæves. Netop denne funktion er et godt eksempel på, hvordan Torben Fog tænker funktionalitet ind til fordel for brugerne. For det har vist sig med testversionen, at elbilisten ikke nødvendigvis kender sin stiktype, men derimod sit bilmærke. Så det er en feature, Torben Fog har fået ændret til næste version, der bliver frigivet sidst på året.

Fra skibe til elbiler

Torben Fogs karriere begyndte på DTU, hvor han blev uddannet elektroingeniør. Straks efter blev han ansat på MAN Diesel & Turbo – dengang B&W – hvor han arbejdede med elektronisk styrede skibsmotorer. Derefter fulgte en tid i A.P. Møller-Mærsks skibsafdeling med el og it, og da afdelingen skulle flytte til Singapore, var han med til at starte den op.

”Men med to små piger passede det os ikke så godt at flytte fra Danmark på det tidspunkt. Så da elbiloperatøren Better Place dukkede op, lød det som en spændende mulighed, fordi det var et nyt felt, hvor jeg kunne have mange forskellige kasketter på,” fortæller han.

Torben Fog var ansat i Better Place i fire år indtil konkursen. Han overvejede at søge tilbage til den maritime verden, men syntes at den erfaring, han havde fået med elbiler, var unik og ville derfor gerne blive i branchen.

Så med en konsulentkontrakt hos E.ON – til at begynde med – var han med til at starte den danske e-Mobility-afdeling op.

Drives af bedre livskvalitet

E.ONs afdeling e-Mobility dækker over alt, der vedrører elbiler. I E.ON satser man stort på elbiler og tror på en mangedobling af elbiler i Danmark allerede i 2020. E.ONs elbilkoncept bygger på en kombination af veludviklet infrastruktur, brugervenlighed og stærke samarbejdspartnere. Det betyder et finmasket net af ladepunkter, et ’open access’-system, der giver alle elbilister mulighed for at lade på E.ONs ladestandere og endelig et samarbejde med bilfabrikanter, biludlejningsfirmaer, leasingfirmaer, parkerings- og benzinselskaber for at styrke hele implementeringen af elbiler.

Når Torben Fog skal definere, hvad han drives af i arbejdet for flere elbiler, er det kombinationen af at sammensætte løsninger, der virker for brugerne, og det at gøre vores alles livskvalitet bedre igennem mindre udledning og støj fra bilerne.

”Jeg kan godt lide, at arbejdet er mangfoldigt og dækker mange discipliner. Der er tale om en omstilling fra én teknologi til en anden, og det er spændende,” siger den tekniske chef, der de seneste to år har haft ”90 procent gode – og travle – dage”.

”Det har jeg det godt med. Det ville være kedeligt og trivielt, hvis jeg bare skulle sidde og flytte papir rundt på bordet.”

Manden med tomlen

Torben Fog er også manden, der vender tomlen op eller ned, når en opgave som E.ONs nye hurtigladere skal i udbud. I første omgang sætter E.ON 40 hurtigladere op langs de danske motorveje og ved andre vigtige trafikknudepunkter, herunder også hos partneren Statoil på nogle af deres tankstationer.

Den tekniske chef vendte tomlen op til ABBs multihurtigladere, fordi service og design ifølge den tekniske chef gik op i en højere enhed. Laderne er såkaldte alt-i-en-ladere med tre stik, der kan oplade både AC og DC. Samtidigt var det vigtigt for Torben Fog, at ABB kunne levere service i både Danmark og udlandet. At arbejde på tværs af E.ONs regioner er noget, Torben Fog bruger en del af sin arbejdstid på, så eksempelvis software- og betalingssystemer, brikker til laderne og app’en bliver standardiseret, så brugerne får den bedste oplevelse.

I sin position oplever Torben Fog, at E.ON Danmark er blevet et centrum i hele E.ON for viden om, hvordan man griber e-Mobility an, og den tekniske chef har store ambitioner fremadrettet.

Jeg vil gerne gøre os til markedsledende i Danmark og få skubbet de andre regioner i gang, så de kan starte deres kommercielle drift op - Torben Fog

Torben Fog

Torben Fog

  • 50 år, bor i Nærum med sin kone. Sammen har to døtre på 18 og 22
  • Har arbejdet for E.ON siden sommeren 2013
  • Uddannet elektroingeniør og PhD
  • Har tidligere arbejdet for MAN Diesel & Turbo, A.P Møller-Mærsk Skibsdesign og Better Place

e-Mobility

E.ON tager ansvar i den grønne omstilling, og det gælder ikke mindst bæredygtig mobilitet. Når det handler om elbiler kalder E.ON det e-Mobility.

E.ON købte Danmarks største netværk af ladestandere til elbiler i 2013 og tilbyder løsninger, der passer til dig og dine kørsels- og ladebehov, uanset om du er privat person, virksomhed eller kommune. Som privat elbilist kan du få en ladeboks op derhjemme eller lade på mere end 1.300 offentlige ladepunkter, der får el fra vedvarende energikilder. Det samme kan din virksomheds biler, som også kan få en skræddersyet løsning.

Scrolla upp