Ole Berner har købt sin første elbil i en alder af 76 år - E.ON
apartment up_arrowboka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook rorligt_icon copygoogle_plushouse Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization

Nu kører hr. og fru Berner bil for fornøjelsens skyld

Ole Berner har købt sin første elbil i en alder af 76 år, og når han og hans kone slås om at være den, der kører elbilen, vinder han oftest. For han kan ikke få nok af den nye, spændende teknologi, hans ’flyvende tæppe’ indeholder.

Ved første øjekast er det, som om der mangler noget på instrumentbordet. Forruden går længere ned end på andre biler og giver et bedre udsyn fra den lydløse kabine. Man forstår pludselig, hvorfor Ole Berner kalder sin BMW i3 REX elbil for ’et flyvende tæppe’.
”Er det ikke helt futuristisk?” siger han begejstret, mens vi kører en tur i pensioneret narkoselæge Ole Berners kvarter i Bagsværd ved København. ”For sådan en som mig, der interesserer sig for ny teknologi, gør det ikke noget, at ny teknologi også ser ny ud,” siger han om den lille, sølv- og blåmetallic BMW, da han kobler den til en E.ON-lader i garagen.

Jeg hører til dem, der går med livrem og seler. Jeg kommer fra en verden, hvor man skal være helt sikker på, hvad man gør.

Hans oplevelse er, at man nærmest kører rundt i en computer, der er koblet til internettet hele tiden. Bilen får blandt andet opdateringer fra BMW og til GPS’en løbende, ligesom Ole Berner kan kode den indbyggede benzindrevne generator til at slå til, når han ønsker det. ”Det er sjovt!,” udbryder han.

Med livrem og seler

Valget af lige netop BMWs elbil skete, fordi parrets ene søn er motorjournalist og sagde, at det skulle være den. ”Og han er specialist, så det ville være dumt at gøre noget andet!”, som Ole Berner siger. På trods af elbilbegejstringen, har Ole Berner valgt en model, han selv kalder en ’snydemodel’, fordi den har en lille benzinmotor med en ni-liters tank installeret, som lader på batteriet, hvis det løber tørt. Indtil videre har han kun brugt to liter benzin, så generatoren fungerer mere som en ekstra tryghed.

”På vores første tur havde vi en benzindunk til plæneklipperen med i bagagerummet, fordi jeg var så utryg ved at køre så langt uden en reserve. Det gør jeg ikke mere,” fortæller elbilentusiasten. ”Jeg hører til dem, der går med livrem og seler. Jeg kommer fra en verden, hvor man skal være helt sikker på, hvad man gør. Da jeg var narkoselæge, havde jeg også altid en ekstra flaske med ilt med for at undgå en katastrofe. Uden den, gik jeg slet ikke i gang.”

Alligevel ser han hybriden som en mellemstation. Den dag, man har lavet batterier, der kan holde 600-700 kilometer, vil man ikke bruge benzinmotorerne mere, mener han.

Køreglæde i førersædet

Ligenu nyder Ole Berner og hans kone, Benedicte, deres specielle bil. ”Det er som om, der er kommet noget nyt ind i vores liv. Vi slås nærmest om at køre i den bil!,” griner den tidligere narkoselæge.

”Siden 1970, hvor vi fik vores første BMW, har vi ikke været så glade for en bil, som vi er for denne. Vi kører af sted for fornøjelsens skyld, og det er saftsuseme aldrig sket før, selvom vi har haft mange biler.”

Parret er aldrig i tvivl om, hvilken bil de skal tage til kortere ture. Selv indkøbsturene til det lokale supermarked sker nu i elbil, hvor det før foregik på cykel. Simpelthen på grund af køreglæden. Desuden er Ole Berners cykel flad, så han har også en god undskyldning.

Det er som om, der er kommet noget nyt ind i vores liv. Vi slås nærmest om at køre i den bil!

”Det er spændende at køre i noget teknologisk avanceret. Og så kan jeg også godt lide, at man er med til ikke at forurene nærmiljøet. Men det var ikke det primære i vores valg af en elbil. Det er de mange teknologiske ting, der gør, at jeg tror på elbilen som fremtidens bil,” siger Ole Berner, der også beskriver sit ’samliv’ med elbilen som noget helt andet, end han er vant til.

”I en almindelig bil ved du, at du har fyldt benzin på, så kan du køre måske 700 kilometer, og så tænker du ikke mere på det. Men med elbilen sidder du i den første tid og glor på elmåleren i bilen hele tiden. Det er ikke irriterende, bare
anderledes,” fortæller han. ”Det betyder, at man lige planlægger sine ture dagen før, så bilen er opladet. Fuldstændigt som med mobiltelefonen.”

Man skal have det sjovt

Efter et lille års tid med elbilen er Ole Berner blevet en entusiastisk frontløber og mener, at flere ville køre elbil, hvis afgiftsfritagelse eller -reduktion blev en permanent ordning, og prisen på el ikke er dyrere ved offentlige ladestationer end derhjemme. Desuden savner Ole Berner også flere ladestationer langs de mindre veje.

”Hvis du kører her fra og til Gundsømagle, er der ikke en eneste lader, fordi det er på landeveje. Så man er i øjeblikket bundet til de store veje med en elbil. Da vi købte elbil, var der ikke den samme infrastruktur, som der er nu. Så det er dejligt at der sker en udvikling,” siger han og hentyder til de nye hurtigladere, E.ON har sat op langs motorvejsnettet.

På den anden side er han også klar over, at det, at anskaffe sig en elbil, kan indeholde en risiko. ”Hvis hele projektet går i stå på grund af en regerings manglende forståelse
for fremskridtet og større forståelse for registrerings- og brændstofafgifter, ja, så er bilen intet værd på et splitsekund. Jeg har alligevel valgt en elbil, for man skal jo have det lidt sjovt på sine gamle dage,” griner han.

Om E.ON og elbilerne

  • Der er cirka 4.200 elbiler i Danmark
  • I efteråret 2013 overtog E.ON landets største netværk af ladestandere til elbiler efter Better Place
  • E.ON har i 2014 sat 13 af i alt 40 hurtigladere til elbiler op langs de danske motorveje og udbyg- ningen fortsætter
  • E.ONs offentlige netværk af ladestandere består af over 1.300 ladepunkter landet over
Scrolla upp