58 nye ladestationer i Odense Kommune ændrer byens bilpark - E.ON
apartment up_arrowboka_tidboka_tidcheckmark Imported Layers Copy 3Imported Layers Copy 3close_icon close_iconcontract-details direction error-messagefacebook rorligt_icon copygoogle_plushouse Kalender_24x29Artboard 1 Kalender_24x29Artboard 1 instagram_icon mailmailmap_pin_selected_map_pin Type something Imported Layers Copy 2Imported Layers Copy 2 Imported Layers Copy rabatt_icon Created with bin/sketchtool. radgivning_icon Created with bin/sketchtool. sms_icon Created with bin/sketchtool. Imported Layers 7Imported Layers 7 translate_icontwitteruser-contract vattenkraft_icon copy 3Customization

E.ON lader Odenses elbilpark op

Odense Kommune har valgt at investere i 58 ladestandere fra E.ON, så ønsket om at konvertere deres bilpark fra benzin til el kan gå i opfyldelse

Odense Kommune besluttede allerede i 2014, at deres bilpark skal konverteres til el på grund af et ønske om at gøre vognparken mere bæredygtig. Rikke Iversen, chefkonsulent i Odense Kommunes afdeling for Udbud og Kontraktstyring forklarer,

Da vi havde en leasingkontrakt på 100 benzinbiler, der udløb, syntes vi, det var en god anledning til at prøve elbiler, så længe de er afgiftsfritaget.

Med skiftet til elbiler følger opladning, og i et udbud har Odense Kommune valgt at købe 58 ladestandere af E.ON. Valget er primært taget på baggrund af pris og brugervenlighed, forklarer udbudskonsulent i kommunen Simon Busch.

”Standerne skulle være logiske og intuitive at betjene, så det har betydet meget for os, at man kun skal bruge én hånd til at tilslutte sig E.ONs standere og dermed har den anden hånd fri til bilnøgler eller andet. Vi har også lagt vægt på, at standeren giver lyd fra sig, så man ved, at man har sat stikket rigtigt i,” fortæller han.

Mere funktionalitet for pengene

Odense Kommune har fået installeret 58 standere af typen E2 SCS og E2 WCS, og de kan ifølge Simon Busch ” lidt mere end andre ladestandere”.

Hvor andre produkter er en form for stikkontakt, har E.ONs ladere mere funktionalitet indbygget, så man for eksempel kan trække statistik om, hvem der har ladet hvornår.

Dette fortæller udbudskonsulenten og henviser til, at der er kommunikation i alle E.ONs ladestandere. Det betyder blandt andet, at E.ON er i stand til at lave online overvågning af ladestanderne og på den måde afhjælpe fejl uden et fysisk teknikerbesøg. Ud over at kunne levere forbrugsregnskab, er der også bygget adgangskontrol ind som standard i ladestanderne.

Odense Kommune har endnu ikke lagt sig fast på, om funktionerne vil blive udnyttet, men det er rart at have muligheden, mener Simon Busch.

Sammenlagt kan man sige, at vi har fået et mere avanceret produkt for de samme penge med E.ONs ladestandere.

Fremtidssikret opladning

Et krav i Odense Kommunes udbud var blandt andet, at ladestanderne skal kunne oplade ved forskellige styrker sammen med en række tekniske krav til blandt andet stik, som sikrer, at kommunen ikke skal bekymre sig om, hvilke typer af elbiler, den vælger fremover.

”Vi ved endnu ikke, hvilke elbiler vi får i fremtiden, så det er vigtigt, at det er en standardtilslutning,” siger Simon Busch. Elbilerne er fra oktober 2015 placeret på otte forskellige plejecentre, hvor såkaldte ’udkørende’ grupper af kommunens medarbejdere kører på hjemmebesøg hos de ældre. Ladestanderne, der kan oplade to elbiler på samme tid og leverer fra 11 kW-22 kW, skal stå på plejecentrene – på kommunens egne adresser – og bliver ikke tilgængelige for borgerne i almindelighed.

Elbil vid ladestander

På vej mod bæredygtig bilpark i din kommune

  • Indhent information inden udbuddet
  • Gå i dialog med de forskellige løsningsudbydere
  • Inddrag evt. eksterne konsulenter, der kan bistå med teknisk viden og kompetence
  • Et bedre hjemmearbejde giver bedre valg
nøgler til elbil

Odense Kommune har fået eget logo trykt på bagsiden af ladekortet, så det passer til resten af deres udtryk.

Scrolla upp